25% dintre decesele in urma accidentelor rutiere din UE sunt legate de condusul in stare de ebrietate

25% dintre decesele in urma accidentelor rutiere din UE sunt legate de condusul in stare de ebrietate

Politia Romana – Directia Rutiera si Consiliul European pentru Siguranta Transporturilor (ETSC) au organizat joi, 13 decembrie, la Bucuresti, conferinta internationala „Politici SMART pentru combaterea sofatulului in stare de ebrietate”, desfasurata in cadrul proiectului SMART (Sober Mobility Across Road Transport). In cadrul evenimentului, reprezentantii autoritatilor competente si expertii in domeniu au vorbit despre situatia actuala a conducerii autovehiculelor sub influenta bauturilor alcoolice in Romania, dar nu numai. Printre campaniile de responsabilitate sociala prezentate cu acest prilej s-a numarat si demersul „FII TREAZ LA VOLAN!”.

In deschiderea evenimentului, Istvan JAKAB, Reprezentanta Comisiei Europene in Romania, a mentionat importanta schimbului de bune practici si de experienta intre statele membre ale Uniunii Europene, in special in ceea ce priveste fenomene care sunt prezente la nivelul tuturor tarilor membre UE, cum este cazul sofatului in stare de ebrietate.

„Siguranta rutiera este o responsabilitate comuna, impartasita de fiecare dintre noi, si nu poate fi adresata doar la un singur nivel: cu totii – asociatii, institutii, organizatii, reprezentanti ai mediului public si privat – trebuie sa colaboram in acest sens”, a declarat Antonio AVENOSO, Consiliul European pentru Siguranta Transporturilor – ETSC.

Conform datelor prezentate de acesta, in fiecare saptamana, pe drumurile din Uniunea Europeana mor tot atatea persoane cate ar muri daca s-ar prabusi doua avioane de pasageri. In total, in 2017, 25.250 de oameni au decedat in accidente rutiere in UE, iar alte 135.000 au fost ranite grav.

Alcoolul se numara printre cauzele accidentelor rutiere, „25% dintre decesele in urma accidentelor rutiere din Uniunea Europeana fiind legate, intr-un fel sau altul, de condusul in stare de ebrietate”, a subliniat Antonio AVENOSO. De asemenea, „intre 1,5 – 2% din totalul kilometrilor condusi in UE sunt condusi cu o concentratie ilegala de alcool in sange. Conform unui studiu SARTRE, 31% dintre soferii din Europa au recunoscut ca s-au urcat la volan dupa ce au consumat o canitate de alcool. Nu in ultimul rand, accidentele produse pe fondul consumului de alcool sunt principala cauza de mortalitate in randul grupei de varsta 16 – 25 de ani”, a adauga acesta.

In Romania, pana la momentul acesta, in 2018, au avut loc „317 accidente grave pe fondul conducerii sub influenta bauturilor alcoolice, fiind inregistrate 65 de decese”, a declarat Chestor Florentin BRACEA, Director Directia Rutiera, Politia Romana.

Printre masurile de preventie pe care le desfasoara Politia Romana pentru combaterea condusului in stare de ebrietate se numara sustinerea si desfasurarea de campanii de educatie si preventie rutiera, „Prietenul la volan se cunoaste!” sau „Cedeaza volanul cand bei!” fiind cateva exemple. De asemenea, Politia Romana sustine, inca de la lansarea proiectului in 2016, campania „FII TREAZ LA VOLAN!”.

„Cand consumi alcool, devii euforic, devii mai `teribilist’, crezi ca poti face orice. Insa reflexele tale au de suferit, nu mai poti aprecia corect distantele, si nu numai, astfel ca trebuie sa constientizezi ca nu trebuie sa conduci un autovehicul dupa ce ai consumat alcool”, a explicat Florentin BRACEA.

Vesna MARINKO, Agentia slovena pentru siguranta traficului, a realizat o trecere in revista a masurilor luate in Slovenia pentru reducerea conducerii sub influenta alcoolului, iar Sorin SIRBU, Ministerul Transporturilor, a vorbit despre modul in care functioneaza cadrul legislativ din Romania, subliniind faptul ca „spre deosebire de Slovenia, noi nu avem o agentie executiva pentru siguranta rutiera.”

Cu prilejul conferintei, Costin TATUC, Consultant Siguranta Rutiera, a trecut in revista cativa factori care au un impact negativ asupra educatiei rutiere si a comportamentului participantilor la trafic. De exemplu, a mentionat acesta, exemplul parental conteaza foarte mult pentru copii – acestia vor invata din comportamentele parintilor, nu din ceea ce acestia le spun.

Un alt factor este reprezentat de „influenta negativa a modului in care se comporta ceilalti – de regula, soferii incepatori care patrund in trafic pierd din obiceiurile bune dobandite in scoala de soferi, ajungandu-se la mentalitatea daunatoare `fac asa pentru ca asa fac toti'”, a subliniat Costin TATUC.

In finalul conferintei, au fost prezentate doua campanii de educatie rutiera desfasurate in Romania in anul 2018: Julia LEFERMAN, Berarii Romaniei, a prezentat demersul „Fara Alcool la Volan”,iar Mihaela CIRCU, APPA – Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor, a vorbit despre „FII TREAZ LA VOLAN!”, proiect ajuns, in acest an, la cea de-a treia editie.

Share this post