Somnolenta la volan

Somnolenta la volan

Somnolenta la volan reprezinta o combinatie periculoasa, efectele oboselii fiind comparate foarte des cu cele ale conducerii sub influenta alcoolului. La fel ca alcoolul, somnolenta incetineste timpul de reactie, scade gradul de constientizare a mediului inconjurator, provoaca deficiente in judecata si creste riscul de a fi implicat intr-un accident auto. Cu toate acestea, este aproape imposibil sa se determine cu certitudine daca un accident a fost provocat de oboseala soferului, din cauza faptului ca nu exista teste obiective sau dovezi care sa ateste cat de obosit a fost soferul vinovat.

Cazuele care provoaca somnolenta sau oboseala includ:

  • Somn insuficient
  • Somn intrerupt sau fragmentat
  • Oboseala acumulata in timp/ ore de somn nerecuperate acumulate in timp
  • Factori circadieni asociati cu programul de munca/ programul de condus
  • Tulburari ale somnului netratate sau nedescoperite
  • Folosirea de medicamente sedative
  • Consumul de alcool atunci cand o persoana este deja obosita

Somnolenta / oboseala cauzeaza urmatoarele probleme:

  • Deficiente ale timpului de reactie, deficiente de vedere, deficiente in judecata
  • Probleme in procesarea informatiilor si in memoria pe termen scurt
  • Scaderea performantei, a vigilentei si a motivatiei
  • Comportament mai irascibil si mai agresiv

(Sursa: Drowsydriving.org )

Ce stii despre oboseala la volan

Daca conduci atunci cand esti obosit/ somnoros, riscul unui accident de masina sau al unui accident evitat in ultima secunda creste de 4 pana la 6 ori. (Studiu NHTSA)

Unul din cinci accidente cu morti de pe drumurile americane implica un sofer somnoros, conform unui raport publicat de AAA Foundation for Traffic Safety, citat in 2015.

Somnolenta este similara cu alcoolul prin modul in care reduce starea de alerta si de atentie, intarzie timpii de reactie si provoaca dificultati in luarea deciziilor, conform reprezentantilor American Academy of Sleep Medicine.

Fii treaz la volan avand grija ca in fiecare zi sa dormi suficient, sa refuzi sa conduci atunci cand nu ai dormit suficient, sa recunosti semnele oboselii si sa tragi pe dreapta intr-un loc sigur atunci cand esti somnoros.

Sursa: sleepeducation.rog

Share this post