Accidentele rutiere in Romania – statistici in 2014

Accidentele rutiere in Romania – statistici in 2014

Conform datelor publicate in Buletinul sigurantei rutiere – Raport Anual 2014, realizat de Inspectoratul General al Politiei Romane – Directia Rutiera, in cele 28 de tari ale Uniunii Europene au fost ucisi 25.845 de oameni ca urmare a coliziunilor rutiere in anul 2014.

In ceea ce priveste situatia la nivel de tara, desi in scadere cu 1% fata de 2013, rata mortalitatii in accidente rutiere inregistrata in Romania este de 91 persoane decedate la 1 milion de locuitori in 2014.

Evolutia accidentelor rutiere grave in Romania in perioada 2010-2014

Principalele cauze ale accidentelor rutiere grave produse in Romania, in perioada 2010-2014, au fost indisciplina pietonilor si viteza, acestea fiind responsabile pentru producerea a aproximativ 41% din accidentele grave din ultimii 5 ani. Alte cauze frecvente ale accidentelor rutiere grave sunt, in ordinea incidentei lor:

  • neacordarea prioritatii (pietoni, vehicule);
  • abaterile biciclistilor;
  • depasirea neregulamentara;
  • nerespectarea distantei intre vehicule si conducerea sub influenta alcoolului.

Cauze ale accidentelor rutiere grave (2010 – 2014)

  • Indisciplina pietonilor (traversarea neregulamentara, deplasarea pietonilor pe partea carosabila) a reprezentat, in perioada 2010-2014, cauza cea mai frecventa a accidentelor rutiere grave, determinand aproximativ 22% dintre acestea. Tendinta din ultimii ani este de reducere a numarului de accidente produse din aceasta cauza (in 2014 s-a inregistrat o scadere cu 8,2% fata de 2010).
  • Viteza (neregulamentara sau neadaptata la conditiile de drum) reprezinta cea de-a doua cauza de producere a accidentelor in perioada 2010-2014, tendinta fiind, si in acest caz, de scadere a numarului accidentelor grave produse din aceasta cauza (cu 9,5% in 2014 fata de 2010).
  • Neacordarea prioritatii pietonilor reprezinta cea de-a treia cauza de producere a accidentelor grave in Romania in perioada 2010-2014. Spre deosebire de evenimentele rutiere determinate pe primele doua tipuri de cauze, accidentele rutiere grave produse ca urmare a neacordarii de prioritate pietonilor au crescut in 2014, atat ca valoare absoluta (+9,1%), cat si ca pondere in totalul accidentelor grave fata de 2010.
  • Un alt tip de accidente ce prezinta o evolutie descendenta este produs de neacordarea de prioritate vehiculelor (cu -15,5% fata de 2010), ca si cele produse de depasirea neregulamentara (-22,4%) sau conducerea sub influenta alcoolului (-12,4%).
  • In ultimii ani se constata o sporire a numarului accidentelor grave de circulatie produse de nerespectarea distantei intre vehicule. Ca si pondere, aceasta cauza este responsabila pentru producerea a 3,1% din accidentele grave in 2010 si 3,5% in 2014. Accidentele produse din aceasta cauza sunt favorizate de neatentia conducatorilor auto, iar utilizarea telefoanelor mobile fara hands free sau transmiterea de mesaje in timpul conducerii, fenomene destul de frecvent intalnite in ultimii ani, pot contribui la mentinerea unei incidente importante a acestui tip de evenimente rutiere.
  • In ceea ce priveste impactul abaterilor biciclistilor in ansamblul fenomenului rutier, se observa ca incidenta acestei cauze a crescut permanent in ultimii 5 ani, atat ca valoare absoluta, cat si ca pondere. In 2014 s-au produs 612 accidente cauzate de abaterile biciclistilor fata de doar 443 in 2010, ceea ce semnifica o crestere de 38,1%. De asemenea, ponderea accidentelor produse din aceasta cauza in totalul evenimentelor rutiere grave a crescut cu 4,8% in 2010 la 7,2% in 2014. Explicatia acestei dinamici consta probabil in utilizarea din ce in ce mai raspandita a acestui mijloc de deplasare, in conditiile insuficientei amenajarilor rutiere special destinate acestui tip de transport. De remarcat faptul ca abaterile biciclistilor reprezinta cea de-a treia cauza (dupa viteza) de producere a accidentelor rutiere grave pe drumurile comunale si cea de-a treia pe drumurile judetene (dupa viteza si indisciplina pietonilor).

Dinamica accidentelor rutiere grave in anul 2014 in Romania

In anul 2014, pe drumurile publice si rutiere din Romania s-au produs 25.355 accidente rutiere care au avut drept urmari vatamari corporale ale participantilor. 33.3% dintre acestea (8.447 evenimente) au fost accidente rutiere grave, restul de 16.908 accidente fiind soldate cu vatamari usoare.

In accidentele rutiere grave produse in anul 2014, si-au pierdut viata 1,818 persoane, iar 8,122 au fost ranite grav. Pe langa acestea, in accidentele grave de circulatie au mai rezultat si 3,297 raniti usor.

In 2014, indicatorii de masurare ai accidentelor rutiere grave se mentin pe acelasi trend ca si in anul 2013: numarul accidentelor grave – scadere cu 1,26%, numarul persoanelor ranite grav – relativ constant (scadere cu 0,44%), numarul persoanelor decedate – scadere cu 2,31%.

Astfel, in anul 2014, s-au produs zilnic, in medie, 69 de accidente rutiere care s-au soldat cu vatamarea persoanelor, 23 dintre ele fiind accidente rutiere grave (n.red. accidentele grave sunt definite drept accidente soldate cu decesul victimelor sau ranirea grava a acestora, necesitand pentru vindecare spitalizarea celor raniti). Din accidentele grave au rezultat, in medie, 36 de victime in fiecare zi, dintre care 5 persoane si-au pierdut viata, 22 de persoane au fost ranite grav, iar 9 au suferit rani usoare, se arata in Buletinul sigurantei rutiere.

 

Domenii cauzale Cauze incluse
vehicul/conducator vehicul (76,4%)
·         viteza (19,6%) viteza neregulamentara, viteza neadaptata la conditiile de drum
·         neacordarea prioritatii pietonilor (10,2%) neacordarea prioritate pietonilor
·         neacordarea prioritatii vehiculelor (7,3%) neacordarea prioritate vehiculelor
·         alte manevre neregulamentare (21,8%) nerespectare distanta intre vehicule, depasire neregulamentara,

 

neasigurarea la schimbarea directiei de mers, circulatie pe sens opus, neasigurare mers inapoi, conducere fara permis, conducere agresiva, intoarcere neregulamentara, nerespectare semnalizare semafor, neasigurare schimbare banda, nerespectare reguli trecere CF, nerespectare indicatoare rutiere de obligare sau reglementare, oprire/stationare neregulamentara, alte abateri savarsite de conducatorii auto

·         deficiente ale conducatorului vehiculului (4,3%) adormire la volan, alte preocupari de natura a distrage atentia, infirmitati sau afectiuni medicale
·         conducere sub influenta alcoolului (2,8%) conducere sub influenta alcoolului
·         deficiente ale vehiculului (0,4%) defectiuni tehnice ale vehiculului, neasigurare stabilitate incarcatura
·         abateri ale biciclistilor (7,2%) abateri biciclisti
·         abateri ale conducatorilor de atelaje sau animale (2,8%) abateri ale conducatorilor de atelaje sau animale
alti participanti la trafic (23,4%)
·         indisciplina pietonilor (22,5%) traversare neregulamentara pietoni, pietoni pe partea carosabila

 

alte abateri pietoni

·         abateri ale altor categorii de participanti la trafic (0,9%) abateri ale conducatorilor de utilaje, abateri ale pasagerilor/calatorilor/insotitorilor
Defectiuni ale infrastructurii (0,2%) obstacol nesemnalizat pe carosabil, animale sau alte obiecte pe carosabil, alte cauze referitoare la drum
Domenii cauzale/categorii Indice mortalitate (nr. morti *100/nr. accidente grave) Indice victimizare rutiera [(nr. morti+nr. raniti)* 100/nr. accidente grave]
·         vehicul/conducator vehicul 20,5 122,7
–         viteza 26,9 138,2
–         neacordarea prioritatii pietonilor 11,2 103,1
–         neacordarea prioritatii vehiculelor 11,1 117,3
–         alte manevre neregulamentare 21,3 127,7
–         deficiente ale conducatorului vehiculului 30,4 129,9
–         conducere sub influenta alcoolului 20,9 121,4
–         deficiente ale vehiculului 46,9 125
–         abateri ale biciclistilor 15,8 100,8
–         abateri ale conducatorilor de atelaje sau animale 20,5 107,7
·         alti participanti la trafic 24,9 101,4
–         indisciplina pietonilor 25,4 101,3
–         abateri ale altor categorii de participanti (conducatori utilaje, pasageri) 12,2 104,1
·         deficiente infrastructura 18,8 112,5
total

 

21,5 117,7

 

Pietonii si biciclistii – categorii vulnerabile in traficul rutier din Romania

In ansamblul participantilor la trafic, pietonii si biciclistii reprezinta o categorie aparte, ce reprezinta un risc ridicat de victimizare rutiera, atat in context european, cat si raportat la spatiul romanesc. In Uniunea Europeana, pietonii si biciclistii au reprezentat 30% din totalul deceselor produse ca urmare a unor accidente de circulatie in 2013, in timp ce in Romania situatia este chiar mai grava: aproape jumatate (46,7%) din decesele produse in 2014 fiind inregistrate in randul pietonilor si biciclistilor. De asemenea, in Romania 42,6% dintre persoanele grav ranite in urma unor incidente rutiere sunt incluse in randul acestor categorii.

 Sursa informatii: Buletinul sigurantei rutiere – Raport Anual 2014, realizat de Inspectoratul General al Politiei Romane – Directia Rutiera

Share this post