Costin TATUC: La volan, distragerea mixta a atentiei este cea mai periculoasa, mai ales cand se folosesc mijloacele de comunicatie

Costin TATUC: La volan, distragerea mixta a atentiei este cea mai periculoasa, mai ales cand se folosesc mijloacele de comunicatie

In ultimii ani, numarul accidentelor rutiere provocate de tineri a crescut alarmant, nu numai in Romania, iar specialisti din multiple domenii incearca sa traga un semnal de alarma cu privire la faptul ca, de cele mai multe ori, principala cauza a accidentelor rutiere o reprezinta distragerea atentiei. Folosirea telefonului mobil la volan, pentru diverse activitati, este un fenomen ingrijorator, care capata o tot mai mare amploare.

Distragerea atentiei la volan – implicit, folosirea telefonului mobil in timpul conducerii unui autovehicul -, a fost doar unul dintre subiectele dezbatute in cea mai recenta editie a emisiunii XPRIMM Time for Business, care l-a avut ca invitat pe Costin TATUC – Consultant si specialist in siguranta rutiera. Prezenta lui Costin TATUC in studioul XPRIMM a avut loc in contextul celei de-a treia editii a campaniei „FII TREAZ LA VOLAN!”, campanie organizata de APPA – Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor.

Cum, anul acesta, campania „FII TREAZ LA VOLAN!” se concentreaza pe pericolele create de distragerea atentiei la volan, Costin TATUC a explicat, printre altele, care sunt unele dintre cele mai importante forme de distragere a atentiei care afecteaza traficul si participantii la trafic: distragerea manuala, distragerea vizuala, distragerea auditiva si, respectiv, distragerea cognitiva.

„Putem incepe de la aceasta distragere manuala, daca putem sa o numim asa, adica desfasurarea unor alte activitati decat cele de conducere auto. Aici, gama este larga. Consumul de bauturi, consumul de alimente, situatii in care se manevreaza diferite device-uri – fie ca vrem sa punem CD-ul preferat, fie ca vrem sa cautam un post de radio si facem asta in timp ce conducem. Un alt tip de distragere a atentiei este distragerea vizuala – atunci cand incercam sa contemplam mai mult decat e cazul peisajul sau atunci cand urmarim navigatia mult prea atent sau urmarim o harta. Avem chiar si un tip de distragere auditiva – cand asculti melodia preferata la un volum sonor ridicat, nu vei mai putea percepe cu usurinta sunetele traficului si, mai ales, sirenele autovehiculelor cu regim prioritar. In final, exista un alt tip de distragere la fel de des intalnita, dar care este foarte periculoasa – distragerea cognitiva. Cu alte cuvinte, atunci cand purtam o discutie – fie ca e vorba de o discutie cu un pasager din autovehicul, fie ca e vorba de o discutie telefonica -, exista riscul ca subiectul sa fie foarte captivant si atunci e clar ca, deasupra vointei noastre, creierul isi va canaliza majoritatea resurselor pentru aceasta activitate si mai putin pentru a conduce autovehiculul. Atunci, conducem „mecanic” si numai prin hazard/noroc se intampla sa nu producem accidente”, a explicat, la XPRIMM Time for Business, Costin TATUC.

De cele mai multe ori, producerea accidentelor rutiere nu are la baza o singura forma de distragere a atentiei, ci un cumul de factori, o asa-zisa distragere mixta.

„Cel putin din datele pe care le am eu, aproximativ 30% din accidentele de circulatie au, cu siguranta, in componenta lor neatentia la conducere manifestata sub diverse forme. Daca ma intrebati care e cea mai periculoasa, e acea distragere mixta – atunci cand se folosesc aceste device-uri moderne si mijloace de comunicatie -, pentru ca intervine atat o distragere manuala, faptul ca le manevrezi, cat si o distragere cognitiva, esti cu gandul nu la trafic, ci la ce vei tasta in mesaj, la ce vei posta pe Facebook, la ce discutie ai pe Messenger etc. Aceasta este cea mai periculoasa”, subliniaza Costin TATUC.

Consultant si specialist in siguranta rutiera si, totodata, sustinator constant al campaniei „FII TREAZ LA VOLAN!”, Costin TATUC a mai precizat, la XPRIMM Time for Business, ca folosirea telefonului mobil la volan, sub diverse forme, este cel mai ingrijorator fenomen care ameninta siguranta rutiera si, totodata, ca, in ultimii ani, numarul accidentelor provocate de soferi care foloseau telefonul mobil la volan a crescut ingrijorator de mult. Cum s-a ajuns aici?

„Initial, telefonul mobil era folosit preponderent pentru comunicatii voce. In ultimii ani, odata cu cresterea vitezei comunicatiilor si a traficului de date, lucrurile acestea au evoluat si telefonul nu mai este doar un mijloc de a comunica prin voce, ci, pur si simplu, de a transmite imagini, mesaje etc. Acest fenomen a luat amploare odata cu aparitia sistemului 4G – sa nu uitam ca deja s-a trecut la 5G si lucrurile se vor dezvolta, probabil, si din perspectiva retelelor sociale. Acum cativa ani, putina lume discuta despre Facebook si Instagram, acum se discuta de un nivel superior, de alte retele care capata tot mai mult contur in jurul tinerilor si lucrurile devin din ce in ce mai riscante. Eu cred ca, din perspectiva aceasta, cea mai buna solutie ar fi ca telefonul sa ramana strict pentru comunicatiile urgente si numai intr-o maniera extrem de sumara”, a subliniat Costin TATUC.

In momentul de fata, potrivit legislatiei in vigoare, folosirea telefonului mobil (pentru comunicatii vocale) este limitata strict la folosirea unui dispozitiv de tip handsfree, insa autoritatile, arata Costin TATUC, iau in calcul, la nivel mondial, nu doar in Romania si Uniunea Europeana, si alte variante de a reduce amploarea acestui fenomen.

„In momentul de fata, exista aceasta prevedere legala potrivit careia telefoanele mobile nu pot fi folosite in timpul conducerii auto decat cu dispozitive handsfree. Exista discutii ample – nu numai la nivel european, dar si la nivel mondial -, de a trece telefonul pe mod auto, asa cum au facut SUA si Canada, ceva similar cu modul avion, care sa iti permita doar sa spui ca vei contacta ulterior persoana respectiva. Foarte multi vin si propun pur si simplu folosirea modului avion – te-ai urcat la volan, nu mai ai ce sa comunici decat atunci cand te-ai oprit intr-o parcare, in conditii de siguranta, cand poti sa verifici si mesagerie, poti sa dai si telefon si sa faci si schimb de impresii. Sunt aplicatii care, in momentul de fata, functioneaza si care te anunta ca, fiind in trafic, ar fi bine sa nu raspunzi la telefon sau sa nu postezi, inclusiv aplicatiile care se ocupa de ghidarea in trafic au un mesaj de avertizare ca, daca esti conducator auto, ar fi bine sa te opresti si sa il setezi, nu sa faci asta in timpul mersului”, a declarat Costin TATUC.

Share this post