Costin TATUC: Exista un grad foarte mare de intoleranta in trafic si destul de putina politete rutiera

Costin TATUC: Exista un grad foarte mare de intoleranta in trafic si destul de putina politete rutiera

Soferi care claxoneaza insistent in trafic sau demareaza cu scrasnet de roti, motociclisti care sicaneaza alti participanti la trafic sau zboara de pe o banda, pe alta, biciclisti neechipati corespunzator, care se strecoara, fara sa se asigure, printre masini – sunt, cu siguranta, imagini pe care fiecare dintre noi le intalneste cel putin o data in fiecare zi. Exista, desigur, si soferi, motociclisti si biciclisti care nu se regasesc in descrierile de mai sus, dar, la o prima vedere, din ce in ce mai putini.

Graba caracterizeaza orice participant la trafic – mai putin pietonii, care, de cele mai multe ori, sunt prea absorbiti de dispozitivele mobile, pe care le utilizeaza chiar si atunci cand traverseaza. Ce alte elemente mai contribuie la portretul tip al soferului, motociclistului si biciclistului roman? Intoleranta in trafic si subestimarea riscului sunt alte doua caracteristici definitorii. Costin TATUC – Consultant si specialist in siguranta rutiera -, pune punctul pe i.

„In primul rand, suntem foarte grabiti. Cautam intotdeauna modalitatea de a ne strecura in trafic si rareori luam in calcul suficient timp pentru a ajunge la destinatie, avand in vedere faptul ca ambuteiajele sunt destul de frecvente. In al doilea rand, exista aceasta mentalitate ca, daca pana acum nu mi s-a intamplat nimic, conduc foarte bine. Nu conteaza ca pana acum am fost ferit de ceilalti sau de divinitate, impresia pe care o am despre mine este ca sunt foarte bun si nu ma intereseaza nimic din ce ar putea sa insemne o instruire suplimentara sau recomandarile unor specialisti. Exista, de asemenea, un grad foarte mare de intoleranta in trafic si destul de putina politete rutiera, pentru ca, in general, ne simtim datori sa il apostrofam pe cel care greseste. Nu suntem toleranti cu nimeni. Cand cineva greseste, nu analizam de ce a gresit sau in ce context, ci, pur si simplu, claxonam si reprosam. Mai avem o problema: subestimarea riscului. Nu luam in calcul niste potentiale manevre ale unor alti parteneri de trafic, nu luam in calcul ca am trecut de la aderenta uscata, caracteristica zilelor calduroase, catre aderenta umeda. De asemenea, avem o problema in a ne adapta stilul de a conduce la aceste caracteristici, pentru ca obisnuinta ne determina sa nu luam in calcul anumite elemente. Mai avem un obicei: daca vine ploaia, nu luam umbrela, luam masina si ne minunam cu totii de ce stam in trafic”, explica, detaliat, Costin TATUC.

Comportamentul rutier al biciclistilor, destul de riscant

In cazul biciclistilor, faptul ca nu sunt obligati prin lege sa aiba anumite notiuni rutiere se reflecta in comportamentul lor in trafic. Educatia rutiera primita in familie ar trebui completata de cea primita la scoala, dar orele de educatie rutiera sunt, in Romania, cel mult optionale. Rezultatul? Unul ingrijorator.

„Biciclistii reprezinta o categorie vulnerabila si defavorizata, pentru ca amenajarile special destinate lor aproape ca lipsesc. Si, atunci, comportamentul lor rutier este, de multe ori, destul de riscant. Pedaleaza printre masini, de multe ori fara a merge la limita partii carosabile. Acolo unde sunt mai multe benzi de circulatie, ne trezim cu ei intre benzi, ceea ce nu este recomandat. Mai mult, traverseaza pe bicicleta pe la trecerea de pietoni, lucru care, desi este interzis, este practicat in mod frecvent. Mai este si vechea poveste cu neasigurarea si nesemnalizarea corespunzatoare la efectuarea manevrelor. Si bicicleta trebuie dotata cu oglinzi, schimbarea sensului de mers trebuie semnalizata din timp. Sunt lucruri care ar trebui sa se respecte cu strictete, dar, din pacate, nu se intampla. Si mai e ceva: biciclistul ar trebui sa poarte vesta reflectorizanta si, chiar daca este doar recomandare, casca de protectie, pentru ca este un element de siguranta absolut necesar. Exista o supozitie ca biciclistul ar trebui sa cunoasca regulile de circulatie tocmai de la orele de educatie rutiera, pentru ca aceste ore vin sa aduca in fata copiilor nu numai regulile destinate pietonilor, ci si biciclistilor. Un biciclist sub varsta de 14 ani nu are ce cauta in trafic. El poate sa mearga pe bicicleta in parcuri, in locuri special amenajate, iar dupa varsta de 14 ani se poate aventura in trafic, pentru ca se presupune ca, pana la aceasta varsta, prin intermediul familiei si al scolii, primeste informatiile necesare pentru a putea circula in conditii de siguranta”, atrage atentia Costin TATUC – Consultant si specialist in siguranta rutiera.

In trafic, greselile mici duc la necazuri mari

Motociclistii, „fratii mai mari” ai biciclistilor, ar trebui, la randul lor, sa isi schimbe comportamentul rutier. Siguranta rutiera presupune implicarea activa a tuturor participantilor la trafic. E, de altfel, si unul dintre aspectele subliniate si anul acesta de Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor (APPA), prin cea de-a doua editie a campaniei „FII TREAZ LA VOLAN” (despre Campania „FII TREAZ LA VOLAN!” sunt disponibile pe www.treazlavolan.ro si pe www.facebook.com/treazlavolan).

„Motociclistii – din ce in ce mai numerosi si ei pe drumurile noastre -, ar putea sa fie putin mai atenti si mai toleranti, la randul lor. Sunt multi conducatori de autovehicule care nu se asigura suficient de des in oglinzile retrovizoare. Pentru a fi in conditii de siguranta, in traficul urban, de exemplu, periodicitatea la care este bine sa te uiti in oglinzile retrovizoare si sa constati ce se intampla in jurul masinii tale este de 5-7 secunde. E greu sa iti formezi aceasta deprindere de a fi atent continuu. Sa nu uitam ca motocicletele au o capacitate mare de accelerare si, in general, motociclistii cauta sa exploateze gabaritul redus al vehiculului si capacitatea de accelerare, pentru a ajunge cat mai rapid in fata unei coloane la semafor sau la destinatie. Si, atunci, este normal sa te surprinda aparitia lor, daca tu, ca automobilist, nu te asiguri suficient de des. Motociclistul trebuie sa ia in calcul aceasta problema a soferilor, de a nu se asigura tot timpul, si sa anticipeze intr-un fel miscarile lor. De multe ori, problemele de siguranta rutiera sunt, de fapt, probleme de politete rutiera. Efectuarea unor manevre presupune parcurgerea unor etape foarte bine determinate si care au o succesiune logica. In primul rand, asigurare, semnalizare si, ulterior, incadrarea corespunzatoare si efectuarea manevrei. La noi, se intampla de multe ori ca semnalizarea sa fie ceva facultativ si este foarte periculos acest lucru. De multe ori, incadrarea nu este facuta corespunzator, pentru ca, in general, se urmareste exploatarea unor nise, a unor brese in trafic. Sunt greseli mici care duc la necazuri mari”, subliniaza Costin TATUC.

Share this post