Fii #treazlavolan! Educatia rutiera este necesara pentru soferii din toate categoriile de varsta

Fii #treazlavolan! Educatia rutiera este necesara pentru soferii din toate categoriile de varsta

Specialistii in siguranta rutiera, si nu numai, continua sa atraga atentia asupra faptului ca, in Romania, educatia rutiera este un aspect tratat superficial, ceea ce, din pacate, se reflecta direct pe sosele, acolo unde, anual, sunt inregistrate mii de accidente auto, in urma carora zeci de mii de oameni din toate categoriile de varsta au de suferit.




Astfel, importanta educatiei rutiere este subliniata constant, prin campanii de tipul „FII TREAZ LA VOLAN!” – campanie organizata de APPA (Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor), ajunsa la cea de-a doua editie. Detalii despre Campania „FII TREAZ LA VOLAN!” gasiti pe www.treazlavolan.ro si pe www.facebook.com/treazlavolan.

Invitat, recent, la XPRIMM Time for Business, Costin TATUC, Consultant si specialist in siguranta rutiera, a explicat, printre altele, ca educarea publicului trebuie realizata in functie de elemente specifice fiecarei categorii de varsta. Ce abordare este mai eficienta in cazul tinerilor? Dar in cazul adultilor?

„Daca ne adresam segmentului foarte tanar, filmuletele emotionante, bazate foarte mult pe impactul consecintelor, nu sensibilizeaza foarte tare. Tinerii sunt deja obisnuiti cu imaginea violentei, a consecintelor tragice. Sunt invadati din multe zone – filme, jocuri video -, cu astfel de imagini, care nu mai sensibilizeaza. Si modalitatea de mediatizare pe care o practica televiziunile, in momentul de fata, difuzand, in fiecare buletin de stiri, date sau imagini de la accidente de circulatie, banalizeaza intr-un fel fenomenul. Si, atunci, aceasta metoda emotionala nu tine foarte mult. Tine, in schimb, la persoanele trecute de 30 de ani, care au deja familie, copii si vad lucrurile putin altfel. Pentru tineri, cred ca solutia cea mai buna este metoda demonstrativa, pentru ca ei au senzatia ca, daca ei conduc bine si nu au avut pana acum evenimente in trafic, lucrul acesta este suficient si nu-i poate atinge nimic. Au nevoie de niste repere”, spune Costin TATUC, Consultant si specialist in siguranta rutiera.

„Foarte multi dintre noi conducem zilnic si nu de putine ori depasim limita legala de viteza, fara sa ne gandim ca acesti 10-20 de kilometri pe ora in plus, in situatia unei franari de urgenta, se traduc in cel putin 10-15 metri – sau, poate, mai mult -, de spatiu de franare suplimentar. Atunci cand si carosabilul este umed sau alunecos, lucrurile sunt mult mai grave. A nu anticipa ca ai nevoie de un spatiu de franare suplimentar este o problema. Daca vii cu un filmulet care demonstreaza acest lucru, constientizezi altfel consecintele unui comportament rutier mai putin precaut. E mult mai usor sa vezi greselile prin ochii unui exponent al soferului roman”, a adaugat el.

Exemplul parental pune bazele educatiei rutiere

Inceputa de la o varsta cat mai frageda, in familie, educatia rutiera presupune nu doar explicatii usor de inteles de catre cei mici, ci si exemple. Dar unele pozitive. „Educatia rutiera trebuie sa inceapa in familie. Problema este exemplul parental, pentru ca, de foarte multe ori, observam pe strada parinti care traverseaza neregulamentar tinand copilul de mana. Lui ii spun sa traverseze pe la trecere, dar, cand se afla cu parintele, traverseaza pe unde poate sau pe unde are interes parintele sa ajunga cat mai repede la destinatie. Mai mult decat atat, avem imaginea multor parinti care isi transporta copiii pe bancheta din fata a autovehiculului, desi nu ar trebui sa o faca, sau, si mai grav, uneori ii tin chiar in brate la volan, de la varste fragede, sa se familiarizeze cu volanul pentru cand vor fi mari. La fel de grav este faptul ca transporta copiii fara sa ii asigure in sistemele de retentie special destinate copiilor. Au fost cateva accidente foarte grave, chiar de curand, in care copiii si-au pierdut viata, iar parintii regretau amarnic ca nu au recurs la metoda legala, aceea de a-i asigura in sistemele respective”, explica TATUC.

Educatia rutiera NU este optionala

Consultant si specialist in siguranta rutiera, Costin TATUC atrage atentia asupra faptului ca educatia rutiera este privita superficial in scoli, fiind considerata materie optionala.

„Educatie rutiera se mai face inca in scoli, dar, din pacate, nu asa cum se facea in trecut, cu ora didactica dedicata. De ce? Pentru ca educatia rutiera a trecut in sfera materiilor optionale si foarte putini parinti constientizeaza necesitatea acestei ore de educatie rutiera, majoritatea preferand limbile straine, informatica sau alte materii. Din aceasta perspectiva, au fost dificultati si cu realizarea unei programe scolare adecvate, abia de curand fiind adoptata, pana la urma, tematica ce urmeaza a fi predata la aceste ore de educatie rutiera. Nu au existat, din pacate, nici manualele alternative necesare, dar se fac pasi in ceea ce inseamna determinarea cadrelor didactice sa acorde mai multa atentie acestor elemente, macar in cadrul orelor de dirigentie”, a precizat Costin TATUC, la XPRIMM Time for Business.

Atentie la seniorii din trafic

Inceputa in familie si continuata in unitatile de invatamant, educatia rutiera trebuie slefuita in momentul cursurilor pentru obtinerea permisului. „Ar trebui ca educatia rutiera sa se definitiveze isntrucatva la momentul obtinerii permisului de conducere, pentru ca atunci se acumuleaza intreaga gama de informatii necesare si apare si dorinta candidatului de a acumula cat mai mult, pentru a putea face fata unui trafic atat de complex si eterogen. Ar trebui sa continue cu activitatile pe care fiecare angajator ar trebui sa le dezvolte pentru educarea si instruirea continua a angajatilor, pentru ca, in momentul de fata, utilizarea autovehiculului de serviciu pentru rezolvarea problemelor personale a devenit ceva cat se poate de uzual. Ar trebui sa ne gandim si la seniorii din trafic, pentru ca sunt si persoane varstnice care doresc sa conduca in continuare si, daca indeplinesc conditiile medicale si psihologice, au acest drept. Si lor trebuie sa le acordam atentia necesara, pentru ca au nevoie de o reimprospatare a legislatiei rutiere”, a mai declarat Costin TATUC.

Initiata de APPA – Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor, campania „FII TREAZ LA VOLAN!” are loc cu sprijinul Politiei Romane, ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiara si BAAR – Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania.

Reamintim ca proiectul se alatura initiativei EDWARD – The European Day Without A Road Death”.

Astfel pe 21 septembrie, cu prilejul „Zilei europene fara nicio moarte pe sosele”, brosura „FII TREAZ LA VOLAN!” va fi distribuita in principalele intersectii din Bucuresti, atat soferilor, cat si pietonilor, biciclistilor si motociclistilor. Materialul contine sfaturi de siguranta pentru toti participantii la trafic, contribuind, astfel, la cresterea gradului educatiei rutiere in Romania.

Campania „FII TREAZ LA VOLAN!” este realizata cu sprijinul Partenerilor GENERALI Romania, ERGO Asigurari, OMNIASIG VIG, Gothaer Asigurari Reasigurari, GROUPAMA Asigurari, GRAWE Romania, DESTINE Broker, DAW Management, EUROINS Romania, PIRAEUS Insurance Broker, GARANTA Asigurari, RECREX, VERASIG Broker, OTTO Broker, GLOBASIG Broker, RENOMIA – SRBA Broker de Asigurare, CREST Broker de Asigurare, ATA – Academia Titi Aur, EDOTEC Romania si DAS – Dellen Ausbeulservice.

Share this post