Educam prin amenzi sau scadem amenzile prin educatie?

Educam prin amenzi sau scadem amenzile prin educatie?

Sanctionarea comportamentului ilegal, iresponsabil sau indisciplinat din trafic reprezinta una dintre metodele aplicate, in momentul de fata, pentru cresterea gradului de siguranta rutiera. Astfel de masuri, insa, ar trebui dublate si de actiuni pentru cresterea gradului de educatie rutiera, constand, de exemplu, in campanii dedicate de informare.

„Sanctiunile legale au cu siguranta rolul lor, unul chiar foarte important, dar cel putin la fel de importante sunt implicarea si educatia. Campaniile de educare, cum este campania „FII TREAZ LA VOLAN!” ni se adreseaza tuturor si consideram ca ne ajuta sa constientizam si, de ce nu, chiar sa prevenim riscurile la care suntem predispusi in trafic, indiferent de calitatea pe care o avem”, a afirmat Ilona ALEXANDRU, Director Marketing, Gothaer Asigurari Reasigurari.

Astfel, „o buna metoda [de responsabilizare a participantilor la trafic] o reprezinta intensificarea campaniilor de constientizare a participarii responsabile la trafic, indiferent de context. De asemenea, autoritatile ar putea sa ofere si o serie de bonificatii sau chiar premii participantilor la trafic care dau dovada de responsabilitate in trafic. Ar putea fi organizate si zile tematice sau mai multe evenimente in scoli si licee”, este de parere Paul IVAN. Cu alte cuvinte, „educatie, preventie si sanctiuni (in aceasta ordine). Aceasta este combinatia perfecta, care trebuie aplicata in mod consecvent si astfel am avea ce rezultate sa masuram”, a adaugat Gheorghe GRAD, Country Manager Romania, RENOMIA SRBA Insurance Broker.

Campaniile de educatie rutiera, impact si asupra pietei asigurarilor

In momentul de fata, Romania este a doua tara din UE, dupa Bulgaria, cu cele mai multe decese calculate la un milion de locuitori, respectiv 97, in conditiile in care media europeana este de 50 de decese. Astfel, daca media UE este in scadere cu 2%, in Romania este ingrijorator faptul ca numarul de decese rutiere la un milion de locuitori a crescut in 2016 la 97, de la 95 in 2015, conform datelor publicate de Comisia Europeana.

La tragedia umana, se adauga prejudiciul economic enorm. In conformitate cu Master Planul General de Transport, costurile accidentelor rutiere fatale din Romania sunt ingrijorator de mari – fiind estimate la cel putin 1,2 miliarde de euro (5,4 miliarde RON) pe an.

In acest context, devine evident faptul ca eforturile privind cresterea gradului de educatie rutiera si a sigurantei pe sosele trebuie desfasurate in mod continuu. In momentul de fata, in tara noastra, „campaniile de educatie rutiera exista dar nu sunt indeajuns de vizibile si nu ajung intotdeauna la cei care trebuie sa respecte regulile. E nevoie de mai multa creativitate iar campaniile trebuie sa dea dovada de inovatie pentru a transmite mesaje de impact. In acelasi timp, in cazul unei campanii de amploare trebuie sa se implice activ mai multi parteneri ai societatii civile, pentru ca de multe ori impresia generala este ca autoritatile si celelalte organizatii care ar putea sa faca educatie rutiera nu sunt interesate”, considera Paul IVAN, Administrator & Business Development Director – RECREX.

„Am inceput sa avem din ce in ce mai multe exemple de astfel de campanii si in Romania, dar suntem inca la inceput”, considera Ilona ALEXANDRU. „Politia Rutiera a derulat o serie de demersuri in acest sens, dar implicarea entitatilor private este cu siguranta urmatorul pas de care este nevoie. Este important ca frecventa si calitatea acestor campanii sa nu scada, ci sa devina tot mai puternice si sa ajunga la cat mai multi participanti la trafic, prin diverse canale de comunicare.” Indirect, aceste campanii pot avea un impact pozitiv si asupra pietei asigurarilor, astfel ca asiguratorii „nu pot sta departe de aceste actiuni. Companiile care au in portofoliu asigurari auto stiu cat de mult afecteaza lipsa unui comportament preventiv in trafic daunalitatea pe acest segment”, a atras atentia aceasta.

Ideea este sustinuta si de Catalin BOICEANU, Director Dezvoltare, GLOBASIG, care subliniaza: „din punctul de vedere al al pietei de asigurari este foarte clar ca educatia rutiera conduce la mai putine accidente, automat mai putine daune care vor conduce intr-un final la conditii mai bune de asigurare (tarife, acoperiri oferite)”.

In ansamblu, continuitatea si mentinerea constanta a acestor eforturi sunt esentiale, atrage atentia Gheorghe GRAD: „Orice actiune este binevenita si, [indiferent daca este] de mare sau mica amplitudine, trebuie supusa continuitatii. Pentru piata de asigurari, beneficiile exista in masura in care se constata o imbunatatire a comportamentului conducatorilor auto si asta s-ar reflecta in datele statistice privind frecventa si gravitatea accidentelor. Ar putea rezulta o daunalitate mai mica, costuri mai reduse ale politelor si de ce nu, un mai mare apetit pentru achizitia de asigurari.”

Gothaer Asigurari Reasigurari, RECREX, GLOBASIG Broker si RENOMIA – SRBA Broker de Asigurare se numara, in acest an, printre partenerii campaniei „FII TREAZ LA VOLAN!”, initiata de APPA – Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor si desfasurata cu sprijinul Politiei Romane, ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiara si BAAR – Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania.

Acestora li se alatura si Partenerii GENERALI Romania, ERGO Asigurari, OMNIASIG VIG, GROUPAMA Asigurari, GRAWE Romania, DESTINE Broker, DAW Management, EUROINS Romania, PIRAEUS Insurance Broker, GARANTA Asigurari, VERASIG Broker, OTTO Broker, CREST Broker de Asigurare, ATA – Academia Titi Aur, EDOTEC Romania si DAS – Dellen Ausbeulservice.

Mesajele de informare ale campaniei sunt transmise catre publicul larg si cu sprijinul Partenerilor Media: RFI Romania, wall-street.ro, 24auto.ro, 9am.ro, ziuaveche.ro si Automotive Aftermarket News, precum si cu sprijinul motorhead.ro.

Mai multe detalii despre campania „FII TREAZ LA VOLAN!” sunt disponibile pe treazlavolan.ro si pe Facebook.com/treazlavolan.

Share this post